Az aranyér kezelési lehetőségei

proktologia_aranyerek_kezelese

Az aranyér kellemetlen beszédtéma, ám nagyon gyakori betegség. Milyen tünetek esetén kell aranyérre gondolni? Milyen típusai vannak és mit lehet tenni az aranyér ellen?

50 éves életkorukig a felnőttek felének volt már aranyér miatt kialakuló végbél körüli viszketése, fájdalma, vérzése, így az aranyeresség az egyik leggyakoribb egészségi problémának számít. Az aranyér nemcsak fájdalmas és kellemetlen probléma, hanem a kialakuló gyulladás, vérrögök kezeletlen állapotban komolyabb szövődményeket is okozhatnak.

Az aranyér tünetei

Az aranyeresség legjellemzőbb tünete a székelés közbeni fájdalom, esetleg vérzés, ugyanakkor nem minden esetben erőteljesek a panaszok. Általánosságban a következő tünetek utalnak aranyérre, ám gyanú esetén célszerű szakorvos felkeresése is. Duzzanat, csomó az altesten (ennek kivizsgálása és megítélése orvosi feladat); fájdalmas székelés (tompa vagy nyilalló fájdalom); erős viszketés a végbéltájon; véres széklet; kitüremkedés (a végbél utolsó szakasza kifordul, látható lesz); huzamosabb ideig fennálló székrekedés; váladékozás és nyálkás széklet. Amennyiben a fenti tüneteket tapasztalja magán, a panaszokat nagy valószínűség szerint az aranyér okozza.

Hogyan alakul ki az aranyér?

Az ún. arteriovenózus söntök a végbél alsó részének nyálkahártyájában vannak, feladatuk biztosítani a végbélnyílás szivárgásmentes zárását. Székletürítés során az erőlködés, hasprés miatt a vénák falára nehezedő nyomás nő, ami idővel a legtöbb embernél túltágítja a vénákat. A kitágult erek így még sérülékenyebbé válnak és hajlamosak lesznek a gyulladásra. A nagyfokú kitágulás egyben lassítja a véráramlást, ami növeli a vénában a véralvadás, a vérrögök kialakulásának (trombózis) veszélyét is. Az, hogy kinél váltja ki az aranyeres csomók gyulladását a rendszeres hasprés, az erőlködés, függ az egyéni adottságoktól, de szoros összefüggésben van az életmódunkkal, munkánkkal is.

Belső és külső aranyér

Elhelyezkedésétől függően kétféle aranyeret különböztetünk meg. A belső aranyér a végbél belső falában helyezkedik el és gyakran fájdalommentes, míg a külső aranyér a végbélnyílás körüli területen található.
Belső aranyér: az ilyen aranyeret korai stádiumában nem lehet sem látni, sem érezni, létezését időnként kis mennyiségű friss vér jelzi a WC-ben, a WC papíron. A vérzés oka, hogy az áthaladó széklet, különösen, ha kemény, felsérti az aranyér által a végbél üregébe bedomborított nyálkahártya felszínét, ami rövid ideig tartó vérzést eredményez székeléskor. Ha maga az aranyér is sérül, az élénkpiros és nagyobb mennyiségű vérzéssel jár.
Előreesett aranyér. Néha az erőlködés a belső aranyeres csomót az azt borító nyálkahártyával együtt kinyomhatja a végbélnyíláson, ami már okozhat fájdalmat, viszketést és sűrű székelési ingert. Ha ilyenkor sérül meg az aranyér, az a szív összehúzódásainak ritmusában spriccelő, élénkpiros vérzést okoz. Az előreesett aranyér finoman visszatolható a végbélbe, ez azonban még nem szünteti meg magát az aranyerességet.A belső aranyerességet a vérzés foka és az aranyeres csomó előesése alapján négy stádiumba szokás sorolni:

• I. stádium: mérsékelten megnagyobbodott, vérzékeny csomó, kifordulás nélkül
  • II. stádium: kiforduló, de spontán visszahúzódó csomó vérzéssel
  • III. stádium: kiforduló, spontán vissza nem húzódó, kézzel visszahelyezhető, vérzékeny, nedvedző csomó
  • IV. stádium: állandóan kifordult állapotban levő, vissza nem helyezhető aranyér

A külső aranyerek általában már kialakulásukkor kellemetlenek, viszketnek, később fájnak is. Mivel vékony bőr fedi őket, amely ellenállóbb a bélnyálkahártyánál, kevésbé hajlamosak vérezni. Ha azonban a kitáguló erekben a véráramlás nagyon lelassul, ezek is trombotizálhatnak. Az ún. thrombotizált külső aranyér már súlyos fájdalommal, duzzadással és gyulladással jár.
Szerencsére az aranyereket hatásosan lehet kezelni különböző gyógyszerek és eljárások segítségével. Legtöbbször a házi praktikák is elegendőek, ugyanakkor a súlyosabb állapotok, elsősorban a thrombotizált külső aranyér már orvosi kezelést tesz szükségessé. Ha aranyere nem csillapodóan vérzik, vagy hetek alatt sem javul, akkor forduljon orvoshoz.
A Swiss Clinic proktológiai és sebészeti szakrendelésén az aranyért kezelésére többféle beavatkozás végezhető el. Többek között az aranyeres csomók ligatúrája is. Időpontfoglalás proktológiai vagy sebészeti konzultációra: +36 1 225 0566

forrás: webbeteg.hu