Pajzsmirigydaganat

Thyroid-Cancer

Pajzsmirigydaganatok, gyulladások.

Fiatal kortól nőkben kicsit gyakrabban, mint férfiakban a pajzsmirigy számos betegsége jelenhet meg. Csernobil óta jelentősen gyakoribbá vált a pajzsmirigy rákja, mely korai diagnózissal 100%-ban gyógyítható, kicsit késve felfedezve már 50% feletti halálozást okoz néhány éven belül. A többnyire vírusfertőzések miatt kialakult pajzsmirigygyulladás is jellemőzen 1 év késéssel már csak akkor kerül felfedezésre, ha a beteg 1 éve folyamatosan hízik és jellemzően több fogyókúra és mellette bekövetkező 5-10 kg súlygyarapodást követően kerül az alulműködés diagnosztizálásra. Az ország legmodernebb ultrahang-készülékével 18 MHz felbontással igen kora stádiumban akár 3-4 mm-es daganatméretben vagy még a hízás érdemi felfedezése előtt felismerhetőek ezek a betegségek. Szakorvosaink a teljes szövettani diagnózisig 2 héten belül végig tudják vinni a kivizsgálást és megtervezzük a kezelést. Kérjen időpontot endokrinológus szakorvosainkhoz, Dr. Iván Gabriellához vagy Dr. Halászlaki Csabához a +36 1 225 0566-os számon!

A pajzsmirigydaganat előfordulása és okai

A diagnosztizált pajzsmirigyrákok előfordulása az utóbbi 20 évben világszerte megduplázódott, köszönhetően a vizsgálati módszerek fejlettségének és jobb hozzáférhetőségének. Egy ultrahangos pajzsmirigyvizsgálat igen korai fázisban kimutatja már a 2-3 mm-es kezdődő daganatot is, ami csupán tapintásos módszerrel nem vehető észre. A tapintható pajzsmirigy-göbök a lakosság 4 – 8 százalékánál fordulnak elő, ebből akár 10% is lehet rosszindulatú pajzsmirigydaganat.

A pajzsmirigydaganat előfordulása nőknél ötször gyakoribb, ami a hormonális működéssel lehet összefüggésben. Életkor tekintetében a rosszindulatú pajzsmirigydaganat előfordulása a kor előre haladtával gyakoribb. Az okok egy része máig nem ismert, de a fej és nyak besugárzása, öröklődés biztosan befolyásolja a kialakulás valószínűségét.

A pajzsmirigydaganat tünetei

A pajzsmirigyrákok többsége nem produkálja a jellegzetes tumor tüneteket. Gyakran évekig felismerhetetlen. Nagyon gyakran csak az elővigyázatosságból rendelt pajzsmirigyultrahang vizsgálat során ismerik fel az elváltozást.

A pajzsmirigyben gyakran előfordulhatnak ún. göbök. Ha az alábbi tüneteket észleli, rosszindulatú daganat gyanúja állhat fenn:

• Rövid idő alatt megjelenő pajzsmirigy göb (duzzanat, csomó) mely folyamatosan növekszik
  • Kemény tapintású elkülönült göb
  • A 3 cm-nél nagyobb csomók már egyéb tüneteket is okozhatnak: rekedtséget okozhatnak, nyelési nehézséget okozhatnak, de akár légzési nehézséggel is járhat, ha a daganat nyomja a nyelőcsövet.
  • környező nyirokcsomók megnagyobbodása

A pajzsmirigy göbök megjelenése a pajzsmirigy túlműködés következménye is lehet. Ilyenkor az egyén erős szívdobogást, gyengeséget, olykor fogyást tapasztal.

A pajzsmirigydaganat kivizsgálása

A pajzsmirigy és a nyaki nyirokcsomók fizikális vizsgálatával a szakorvos megítéli a pajzsmirigy szerkezetét és az esetleges göböket is észleli.

A pajzsmirigyultrahang vizsgálata elsődleges vizsgálati módszer daganat gyanúja esetén, egybekötve laboratóriumi hormonszint vizsgálatokkal.

A pajzsmirigydaganat kezeléséhez előrehaladott állapotokban szüksége lehet szövettani minta vizsgálatra (biopszia) amiből az elváltozás típusa meghatározható és a kezelés módját is meghatározza. Az időben felállított diagnózissal a pajzsmirigydaganatok nagyobb része jól kezelhető és a túlélési esélyek híztatóak.

Szcintigráfia Izotópos módszer, amellyel a göbök működése vizsgálható.

Kiegészítő vizsgálatok segíthetik a diagnózis pontos felállítását: a légcső röntgenfelvétel, nyaki CT (komputeres rétegfelvételek), PET (pozitron emissziós tomográfia).

A pajzsmirigy csomói és daganata

A pajzsmirigynek működési és szerkezeti zavarai egyaránt előfordulhatnak. A pajzsmirigy állományban kialakuló csomókat göböknek nevezzük. A pajzsmirigy szövetében egyéni vagy több csomó is kialakulhat. A pajzsmirigydaganatokat a göbös pajzsmirigybetegségek csoportjába soroljuk. Fontos tudni, hogy minden pajzsmirigydaganat göbös jellegű elváltozás, de nem minden pajzsmirigy-göb daganat. A nem daganatos pajzsmirigy-göbök többnyire jóindulatú burjánzások, és gyulladásos betegségek vagy a pajzsmirigy immunrendszeri megbetegedéseiből erednek.