Cöliákia – lisztérzékenység

A cöliákia avagy a lisztérzékenység, egy olyan betegség, amelyet az étkezés során elfogyasztott glutén, gliadin okoz. A glutén egy olyan fehérje, amely megtalálható a búza, árpa vagy rozs tartalmú ételekben.

Ha lisztérzékenységben szenved (ez lehet látens vagy manifesz forma), a glutén fogyasztása immunreakciót vált ki a vékonybélben. Az immunreakció okozta kisebb vagy nagyobb intenzitású gyulladás idővel károsítja a vékonybél nyálkahártyáját, megakadályozva ezzel a tápanyagok felszívódását, így egy olyan állapotot eredményez, amit malabszorpciónak nevezünk. Az ilyen súlyos bélkárosodás gyakran olyan tüneteket okoz, mint például hasmenés, fáradtság, fogyás, puffadás vagy vérszegénység. Ha nem kezelik a gluténérzékenységet, az súlyos szövődményekhez vezethet. Gyermekeknél a malabszorpció a növekedést és fejlődést is érintheti a gastrointestinalis tünetek mellett. Elmarad a testmagasság és a testsúly megfelelő növekedése.

lisztérzékenység

A cöliákia esetében nincs biztos gyógymód, azonban a legtöbb ember számára a szigorú gluténmentes étrend betartása elengedhetetlen a tünetek kezelésében és a bélrendszer gyógyulásában. Gluténmentes étrend mellett meggyógyulnak a betegek, amíg nem esznek glutént, de a betegségből nem lehet kigyógyulni, csak tünetmentessé lehet válni.

Tünetek
A cöliákia tünetei nagymértékben változhatnak, és különbözőek lehetnek a gyermekek és a felnőttek esetében.

A felnőttek emésztőrendszeri tünetei közé tartoznak:

• Hasmenés
  • Fáradtság
  • Fogyás
  • Puffadás és gázképződés
  • Hasi fájdalom
  • Hányinger és hányás
  • Szorulás
  • Könyökön és térden bőrkiütés
  • Krónikus arcüreggyulladás

Azonban a lisztérzékenységben szenvedő felnőttek több, mint felének olyan tünetei vannak, amelyek nem kapcsolódnak az emésztőrendszerhez, ideértve:

• Vérszegénység, általában a vas felszívódásának csökkenése miatt
  • Csontsűrűség vesztés, osteoporosis, vagy a csontok lágyulása, osteomalacia
  • Viszkető, hólyagos bőrkiütés, dermatitis herpetiformis
  • Szájüregi fekélyek
  • Fejfájás és fáradtság
  • Idegrendszeri sérülések, beleértve a láb és kéz zsibbadását és bizonyos esetekben egyensúlyproblémákat és kognitív károsodást
  • Izületi fájdalom
  • A lép csökkent működése, a hiposplenizmus
  • Emelkedett májenzimek
lisztérzékenység

Gyermekek

A cöliákiában szenvedő gyermekek esetében valószínűbb, hogy emésztőrendszeri problémákat tapasztalnak, ideértve:

• Hányinger és hányás
  • Krónikus hasmenés
  • Megduzzadt has
  • Szorulás
  • Gázok
  • Büdös széklet

A tápanyagok nem tudnak megfelelően felszívódni, ennek következménye lehet:

• Az anyatejes táplálkozásra épülő csecsemők esetében növekedési elmaradás
  • A fogzománc károsodása
  • Fogyás
  • Vérszegénység
  • Irritabilitás
  • Alacsony termet
  • Elmaradt pubertás
  • Idegi tünetek, beleértve a figyelemhiányos/hiperaktivitás zavart (ADHD), tanulási nehézségeket, fejfájást, izomkoordináció hiányát és görcsöket
  • Dermatitis herpetiformis

Mikor forduljon orvoshoz?

Konzultáljon gasztroenterológus szakemberrel, ha a hasmenés vagy emésztési kényelmetlenség több, mint két hétig tart. Gyermeke esetében forduljon gyermekorvosunkhoz, ha a következő tüneteket tapasztalja:

• Sápadtság
  • Irritabilitás
  • Étvágytalanság
  • Növekedési elmaradás
  • Dagadó has
  • Büdös széklet

Ne feledjen konzultálni gasztroenterológusunkkal a gluténmentes étrend kipróbálása előtt. Ha a cöliákia tesztelése előtt abbahagyja, vagy csökkenti a glutén mennyiségét az étrendjében, az megváltoztathatja a teszt eredményeket! Tesztelés előtt rendszeresen egyen glutén tartalmú ételt.

Kialakulás és okok

A cöliákia kialakulásában szerepet játszhatnak a génjeink, a glutént tartalmazó ételek fogyasztása, vírusos és bakteriális fertőzések utáni immunrendszer változás és egyéb tényezők is, azonban a pontos okok nem ismertek. Jellemzően nem egy okra visszavezethető a probléma. Az újszülött-táplálási gyakorlatok, a gasztrointesztinális fertőzések és a bélbaktériumok hozzájárulhatnak, de ezek az okok nem bizonyítottak. Széklet transzplantáció akár meg is gyógyíthatja a gluténérzékenységet, tehát a microbionnak is lehet szerepe. Néha a lisztérzékenység akkor válik aktívvá, miután valaki műtéten esett át, terhes volt, szült, virus fertőzésen esett át, vagy súlyos érzelmi stressz érte.

Amikor a test immunrendszere túlreagál a gluténre, ez a reakció károsítja a vékonybélben található apró, hajszál-szerű kiemelkedéseket, melyeket villiknek (bélbolyhoknak) neveznek. A villik vitaminokat, ásványi anyagokat és egyéb tápanyagokat szívnak fel az elfogyasztott ételekből. Ha a villik sérülnek, nem tud a bél elegendő tápanyagot felvenni, bármennyit is eszik Ön.

Kockázati tényezők

A cöliákia általában gyakoribb azoknál az embereknél, akiknél fennáll:

• Családtag, akinek cöliákiája vagy dermatitis herpetiformis-a van.
  • Down-szindróma, William-szindróma vagy Turner-szindróma.
  • Autoimmun pajzsmirigybetegség.
  • Mikroszkopikus vastagbélgyulladás.
  • Addison-kór.

Súlyosbodások

A nem kezelt cöliákia számos szövődményhez vezethet:

• Táplálkozási zavar. Ez akkor következik be, ha a vékonybél nem tud elegendő tápanyagot felszívni. A táplálkozási zavar vérszegénységhez és fogyáshoz vezethet. Gyermekeknél a táplálkozási zavar lassú növekedést és alacsony termetet okozhat.
  • Csontgyengülés. Gyermekeknél a kalcium és D-vitamin felszívódásának zavara lágyulást okozhat a csontban, osteomaláciát vagy rachitist. Felnőtteknél csökkent csontsűrűséget, osteopéniát vagy osteoporózist okozhat.
  • Meddőség és vetélés. A kalcium és D-vitamin felszívódásának zavara hozzájárulhat a reprodukciós problémákhoz.
  • Laktózintolerancia. A vékonybél sérülése hasi fájdalmat és hasmenést okozhat a tejtermékek fogyasztása után. Amint a belek gyógyulnak, lehet, hogy ismét tolerálja majd a tejtermékeket.
  • Rák. Azoknak az embereknek, akik cöliákiában szenvednek, és nem tartják be a gluténmentes diétát, nagyobb a kockázata a különböző rákfajták kialakulásának, beleértve az intestinális limfómát és a vékonybél rákot.

Diagnózis

Sok cöliákiában szenvedő személy nem tudja, hogy beteg. Két vérvizsgálat segíthet a diagnózisban:

A laborvizsgálat az antitesteket vizsgálja a vérben. Bizonyos antitest fehérjék emelkedett szintje arra utalhat, hogy immunreakció zajlik le a glutén ellen. Glutén és gliadin ellenes At kimutatás

A genetikai vizsgálat az emberi leukocita-antigén (HLA-DQ2 és HLA-DQ8) genetikai tényezőit vizsgálhatja, és segíthet a lisztérzékenység genetikai okának bizonyításában vagy kizárásában. Azonban genetikai ok nélkül is lehet Ön Glutén érzékeny.

Fontos, hogy a cöliákiát teszteljék, mielőtt glutenmentes diétát kezdenél. A glutén eltávolítása az étrendedből az eredményeket a normális tartományba viheti. Ha a tesztek eredményei cöliákiát jeleznek, valószínűleg az alábbi endoszkópiát rendeli el orvosunk. A gasztro-duodenoszkópia és a vastagbél tükrözésnél eltérő, hosszú csövet használunk, melynek végén egy apró kamera található. A kamera lehetővé teszi az orvos számára, hogy megnézze a vékonybél belsejét, és kis mennyiségű szövetmintát, azaz biopsziát vegyen az esetleges villikárosodás elemzéséhez. Ha dermatitis herpetiformis gyanúja merül fel, az egészségügyi szakember kis bőrmintát vehet a bőrből (nem a bélből), amit mikroszkóp alatt vizsgálnak.

Ha cöliákiát diagnosztizáltak Önnél, ajánlott lehet további vizsgálatokat végezni a táplálkozási állapot ellenőrzése érdekében. Ide tartozik az A, B12, D és E-vitamin szintje, valamint az ásványi anyagok, hemoglobin és májenzimek szintjeinek ellenőrzése. A csont egészségedet is ellenőrizhetik csontsűrűség méréssel.

Kezelés

A szigorú, egész életen át tartó, gluténmentes étrend az egyetlen módja a cöliákia kezelésének. A glutént tartalmazó ételek közé tartoznak a következők is:

• Árpa
  • Bulgur
  • Durum
  • Fárina
  • Graham liszt
  • Maláta
  • Rozs
  • Szemolina
  • Búza

A dietetikus segíthet Önnek abban, hogy egészséges gluténmentes étrendet tervezzen. A diétában még a glutén nyomai is károsak lehetnek, akkor is, ha nem okoznak tüneteket.

A glutén elrejthető az élelmiszerekben, gyógyszerekben és nem élelmiszer termékekben is, ideértve:

• Módosított étkezési keményítő, tartósítószerek és étel stabilizátorok
  • Recept és recept nélkül kapható gyógyszerek
  • Vitamin- és ásványi anyag-kiegészítők
  • Gyógynövények és táplálékkiegészítők
  • Ajakrúzsok
  • Fogkrém és szájvíz
  • Áldozati ostya
  • Boríték- és bélyeg ragasztó
  • Gyurma
  • Néhány sminktermék

A glutén eltávolítása az étrendedből általában csökkenti a gyulladást a vékonybélben, így jobban érezheti magad és idővel gyógyultnak. A gyerekek általában gyorsabban gyógyulnak, mint a felnőttek.

A rendszeres orvosi ellenőrzések biztosítják, hogy a tünetei, labor értékei reagáltak-e a gluténmentes étrendre. Gasztroenterológus szakorvosunk rendszeresen ellenőrzi az állapotát!

Életmód és házi praktikák

Ha cöliákiával diagnosztizáltak, kerülnie kell az összes glutént tartalmazó ételt. Kérjen ajánlást a Swiss Medical dietetikusától az egészséges, gluténmentes étrend kialakításához.

Olvassa el a címkéket az ételeken, gyógyszereken!

Kerülje a csomagolt élelmiszereket, hacsak nincsenek felcímkézve glutén mentesként vagy nem tartalmaznak glutént, ideértve az emulgeáló szereket és stabilizátorokat is, amelyek tartalmazhatnak glutént. A müzliken, tésztákon és péksüteményeken kívül más csomagolt ételek is tartalmazhatnak glutént, mint például:

• Sörök, lágerek, élelmiszer-ecetek és maláta ecetek
  • Édességek
  • Mártások
  • Utánzat húsok vagy tenger gyümölcsei
  • Feldolgozott hidegtálak
  • Rizskeverékek
  • Salátaöntetek és szószok, ideértve a szójaszószt is
  • Fűszerezett snack ételek, mint például tortilla chips és burgonyachips
  • Szójaliszt
  • Önmagát pácoló baromfi
  • Levesek

A tiszta zabok nem ártalmasak a legtöbb cöliákiásnak, de a zab a termesztés és feldolgozás során búzával szennyeződhet.

Engedélyezett ételek

Sok alapvető étel megengedett a gluténmentes étrendben, ideértve:

• Tojások
  • Friss húsok, halak és baromfi, amelyek nincsenek panírozva, bevonva vagy pácolva
  • Gyümölcsök
  • Lencsék
  • A legtöbb tejtermék, hacsak nem rontja a tüneteket
  • Diófélék
  • Burgonya
  • Zöldségek
  • Borok és párlatok, almaborok és szeszes italok

A gluténmentes étrendben megengedett gabonák és keményítők:

• Amaránt
  • Hajdina
  • Kukorica
  • Kukoricaliszt
  • Gluténmentes lisztek (rizs, szója, kukorica, burgonya, bab)
  • Tiszta kukorica tortilla
  • Quinoa
  • Rizs
  • Tápióka
  • Vad rizs

Megtanulni együtt élni és támogatást találni!

Teljesen gluténmentes étrendet követni nehéz és stresszes lehet. Íme néhány mód, amellyel könnyebbé teheti ezt az életmódot és jobban érezheti magát.

Tanulja meg a diétát és oktassa erre családtagjait és barátait. Ők szívesen támogathatnak a betegséggel való megküzdésben.

Kövesse a dietetikusunk ajánlásait. Kulcsfontosságú a glutén teljes kizárása az étrendből.

Mielőtt bejelentkezne a Swiss Medical gasztroenterológusához készítsen egy listát:

• Tünetekről, beleértve azt is, hogy mikor kezdődtek és változtak-e idővel.
  • Kulcsfontosságú személyes információk, ideértve a nagy stresszforrásokat vagy a közelmúltbeli életeseményeket, valamint azt, hogy családjában van-e cöliákia vagy más autoimmun betegség.
  • Az összes gyógyszer, vitamin vagy táplálék kiegészítő, amelyet szed, beleértve az adagokat is.

Jelentkezzen be gasztroenterológus szakorvosunkhoz, ha bármilyen tünetet észlel. Az első szakorvosi vizsgálat esetén 15% kedvezményt biztosítunk online foglalás esetén!