GASZTROENTEROLÓGIA

Mivel foglalkozik a gasztroenterológus szakorvos?

A gasztroenterológus az emésztőrendszer (nyelőcső, gyomor, vékonybél, vastagbél, máj, epehólyag és epevezeték, hasnyálmirigy) megbetegedéseivel foglalkozik. A gasztroenterológiai vizsgálatok célja, hogy a megbetegedések és érzékenységek gyökerére rájöjjön, és javítsa a bélrendszer működését.

Milyen problémákkal forduljunk gasztroenterológushoz?

Gyakori gyasztroenterológiai vizsgálatok

Cöliakia – lisztérzékenység vizsgálata

Ha valakinél rendszeresen jelentkezik hasi fájdalom, hasmenés és puffadás búza, rozs, árpa tartalmú ételek fogyasztása után, akkor érdemes gondolni a lisztérzékenység lehetőségére is. Ez egy autoimmun betegség, mely a teljes szervezetet érinti. A tüneteket a genetikailag fogékony embereknél a fenti gabonákban levő glutén váltja ki. Fogyasztásukkor az immunválasz következtében ellenanyagok keletkeznek, melyek tönkreteszik a vékonybél nyálkahártyáját és súlyos felszívódási zavarokat okoznak. A lisztérzékenység nem gyógyítható, de egész életen át tartó gluténmentes diéta mellett tünetmentessé tehető és a bélbolyhok állapota is javul. Ha kezeletlenül hosszú ideig áll fenn a betegség, akkor másodlagos tünetek is kialakulhatnak, mint pl. fogyás, laktóz intolerancia, csontproblémák, vashiány, afták a szájban stb. Kivizsgálása során a szakorvos először különböző vérvizsgálatokat rendel el. Nagyon fontos, hogy kivizsgálás előtt ne tartson gluténmentes diétát, mert akkor „álnegatív” eredményeket kaphat!

Gyomorégés

A gyomorégés nem betegség, hanem tünet, akkor észleljük, ha a gyomorsav visszaáramlik a nyelőcsőbe és irritálja a nyálkahártyáját. Elsődlegesen a reflux betegség tünete. Gyomorfekélynek szintén lehet jele gyomorégés. Ugyanígy a laktóz és a lisztérzékenység is járhat ilyen tünetekkel is.

Étel allergia és intolerancia

Sokféle étel okozhat puffadást, hasmenést a fenti okok miatt, ezért kivizsgálásuk fontos a megfelelő diéta beállításához.

H2 kilégzési teszt

A hidrogén kilégzéses vizsgálat a tejcukor érzékenység (laktózintolerancia), a kontaminált vékonybél szindróma, és a gyümölcscukor érzékenység (fruktóz intolerancia) kimutatására szolgáló fájdalom mentes vizsgálat. A vizsgálat kizárólag az Újbudai Prémium Egészségközpontban vehető igénybe.
A vizsgálathoz szükséges tájékoztatót itt tudja letölteni.

Helicobacter kilégzési teszt

A Helycobacter pylori baktérium felelős az emésztőrendszeri gyulladások és az azok talaján kialakuló fekélyek nagy részéért, és növeli az emésztőrendszeri tumorok kialakulásának kockázatát is. A gyomornyálkahártya felszíni nyákrétegeiben telepszik meg, nagyon ellenálló, savas közegben jól érzi magát. A baktérium jelenléte gyors és fájdalommentes kilégzéses teszttel kimutatható. A vizsgálat kizárólag az Újbudai Prémium Egészségközpontban vehető igénybe.
A vizsgálathoz szükséges tájékoztatót itt tudja letölteni.

Gasztroszkópia – endoszkóppal végzett gyomortükrözés

A gasztroszkópia endoszkóppal végzett gyomorvizsgálat. A nyelőcsövön levezetett műszer által a gasztroenterológus szakorvos nagyítva látja a monitoron a felső tápcsatorna szerveit. A gyomor, nyelőcső és patkóbél betegségei mutathatók ki a vizsgálat által. A gyomortükrözés során feltárható betegségek: bakteriális fertőzés, fekély, gyulladásos megbetegedés, daganat, lisztérzékenység, polip.

Kolonoszkópia – endoszkóppal végzett vastagbéltükrözés

A kolonoszkópia, más néven vastagbéltükrözés a vastagbél és a vékonybél endoszkópos vizsgálata. Az endoszkópot a végbélnyíláson keresztül vezetik a vastagbélbe, és a műszer kamerájának segítségével a gasztroenterológus szakorvos kimutathat gyulladásos megbetegedést, polipot, daganatot. Korai felismeréssel megelőzhető a vastagbélrák kialakulása is.

A vastagbéltükrözés végezhető altatásban, így elkerülve a sokak számára kellemetlen vizsgálatot.

A kolonoszkópia és gasztroszkópia végezhető egyszerre is. A fájdalommentes kezelés érdekében altatásban is végezhetők ezek a kezelések. Az altatásban végzett endoszkópos beavatkozások alatt aneszteziológiai team (aneszteziológus szakorvos és aneszteziológiai szakasszisztens)  gondoskodik az Ön biztonságáról.

A vizsgálatra történő bejelentkezéstől koordinator munkatársunk kiséri Önt végig az előkészületek és a kivizsgálás során. A vizsgálattal kapcsolatban felmerülő kérdés esetén készséggel áll rendelkezésére telefonon magyarul és angolul is.