Petefészek gyulladás tünetei és kezelése

patefeszek_gyulladas_kezelese

Petefészek gyulladás, felfázás, kismedencei gyulladás? Szakértők segítségével összeszedtünk néhány információt a petefészek gyulladásról, ami tulajdonképpen a petevezeték, a petefészek és azokat felfüggesztő széles méhszalag együttes megbetegedése, vagyis adnexitisz. A gyulladás lehet egy, de akár kétoldali is. Leggyakrabban fertőzés okozza. A kórokozók gennykeltő baktériumok és/vagy vírusok okozzák.

A nők gyakori megbetegedése a “petefészek-gyulladás”. Valójában azonban elég ritkán fordul elő önállóan, mert a petefészek és a hozzá vezető petevezeték gyulladása együttesen szokott jelentkezni, ez pedig a méh függelékeinek gyulladását jelenti. Az egyszerűség kedvéért azonban a nőgyógyászok ezt nevezik petefészek-gyulladásnak. A betegség – számos más ok mellett – gyakran egy melegvizű tömegfürdőben összeszedett fertőzés, vagy a hideg kövön való üldögélés, felfázás eredményeként is létre jöhet.

Az úgynevezett petefészek gyulladást elősegíti a különböző meghűléses megbetegedések, fizikai ártalmak, helytelen egészségügyi eljárások.

Petefészek gyulladás, felfázás tünetei

Az általános tünetei közül jellemző a láz, a hányinger, hányás, szédülés, elesettség, majd egyik vagy másik oldalon igen heves szúró, nyomó, húzó vagy görcsös fájdalom. Az állandó hasi fájdalommal együtt akár a vállba, epehólyagba, combba is kisugározhat a fájdalom. Gyomor- és bélfájdalom, továbbá gyakori fájdalmas vizelés is társulhat az előbbiekhez. A petefészek gyulladás gyakori tünete a folyás, emellett 40-70%-ban vérzési rendellenességek is kísérik a heveny petefészek-gyulladásokat. (Heveny gyulladás alatt a laboratóriumi leletek közül jellemző a magas vérsejtsüllyedés és fehérvérsejt-szám.)

Legsúlyosabb szövődménye a méhfüggelék gennyes beolvadása és annak áttörése lehet, ami akár igen komoly hashártyagyulladáshoz is vezethet. A betegség azonnali szakorvosi beavatkozással nyom nélkül meggyógyítható. Ha nem, vagy elégtelenül kezelik, akkor a gyulladás idültté válik és akármilyen kívülről jövő ártalomra vagy a szervezet ellenálló képességének a csökkenésével akár ki is újulhat és további igen heves gyulladásos tüneteket is okozhat.

A petefészek gyulladás lehetséges következményei

A fogamzásgátló tablettát szedőknél a kismedencei szervek gyulladásos megbetegedései (pl. petefészek-gyulladás, méhnyálkahártya-gyulladás) fele olyan gyakran fordulnak elő, mint a tablettát nem szedőknél. A tabletta szedése során a méhnyakban termelődő nyák szerkezete megváltozik: sűrűbbé, nehezebben átjárhatóvá válik. A jelenség a tablettákban levő sárgatest hormon hatására vezethető vissza. A kórokozó baktériumok bejutását a vastag, sűrű nyák megakadályozza.

A kismedencei gyulladások egyik gyakori szövődménye a méhkürt elzáródása, amely később meddőséget okozhat. Mivel a tabletták csökkentik a gyulladásos betegségek előfordulását, így védik a nők fogamzó képességét is. Szemben az elterjedt hiedelmekkel, a teherbeesés esélye a tablettaszedést követően éppen nem csökken, hiszen a tabletták segítik épségben megőrizni azt a gyermekvállalás időpontjáig.

Időjárásnak megfelelő öltözködéssel, monogámiával és megfelelő intim tisztálkodással nagyrészt elkerülhető a petefészek gyulladás.

Jó tanács!

Amennyiben a fenti tüneteket észleli magán, feltétlenül forduljon szakorvoshoz. A Swiss Clinic nőgyógyász szakorvosai valamennyi nőgyógyászati panasz kivizsgálásában és kezelésében nagy szakértelemmel rendelkeznek.

Bejelentkezés nőgyógyászati vizsgálatra: +36 1 225 0566

FORRÁS: intima.hu