A végbéltájéki vérzések

A végbélen keresztül különböző eredetű vérzés jelenhet meg, egymástól akár nagy mértékben is eltérő módon. A leggyakoribb a végbélnyílásban székletürítéskor megjelenő friss piros, általában pecsételő jellegű vérzés. Fontos, hogy ezt a típusú vérzést elkülönítsük a többi fajta vérzéses állapottól.

A végbélen keresztül különböző eredetű vérzés jelenhet meg, egymástól akár nagy mértékben is eltérő módon. A leggyakoribb a végbélnyílásban székletürítéskor megjelenő friss piros, általában pecsételő jellegű vérzés. Fontos, hogy ezt a típusú vérzést elkülönítsük a többi fajta vérzéses állapottól.

Az ember gyomor-és bélrendszerét képzeljük egy kezdettel és véggel rendelkező „csőnek”. Ennek a csőnek a bevezető nyílása a száj, innen halad tovább az étel a nyelőcsövön keresztül a gyomorba, majd tovább a vékonybélbe, amely a vastagbélben folytatódik. A vastagbél végső, 20 cm-es része a végbél, melyből a végbélnyíláson keresztül ürül ki a széklet. A végbélnyílást egy viszonylag széles izomgyűrű nyitja és zárja.  Az izomgyűrűnél lévő szakaszt hívjuk anális csatornának. Ebben a több részből álló „csőrendszerben” számos helyen kialakulhat vérzés eltérő okokból, és a különböző szinteken fellépő vérzéseknek nagymértékben eltérő tüneteik vannak.

Mostani témánk szempontjából annak a megértése a legfontosabb, hogy csakis a végbéltájéki vérzések esetén jelenhet meg friss piros vér a végbélnyílásban. Minden egyéb, magasabb szakaszról származó vérzésnél a vér már vagy megalvadt, vagy megemésztődött, esetleg a székletet festette szurokfeketére. Tehát biztonsággal állíthatjuk, hogy a végbélnyíláson keresztül megjelenő friss piros vérzés a végbélből származik. Összegezve: gyomorvérzés, vékonybél betegség, vagy vastagbél daganat nem ad friss piros vérzést a végbélnyíláson keresztül.

A végbélben keletkezett vérzéseket két nagy csoportra oszthatjuk a tüneteik alapján. Az egyik a már említett friss piros pecsételő vérzés, mely általában székletürítéskor vagy azután jelenik meg. A másik mikor már alvadt vér –megjelenése a szilvalekvárhoz hasonló – ürül a végbélnyíláson keresztül.

E két klinikai kép elkülönítésére azért van szükség, mert más okok állnak a tünetek mögött, így azok kezelése is eltérő. Amikor olyan mértékű vérzés alakul ki a végbélnyílás gyűrűszerű záróizomzata fölött, az ún. végbélampullában, hogy az összegyűlt vér meg is tud alvadni, akkor a vérzésforrás a már említett végbélampullában helyezkedik el. Ezzel szemben a friss piros, székletürítéskor jelentkező vérzés a végbélnyílásból, vagy annak belső közvetlen környezetéből, vagyis az úgynevezett anális csatornából ered.

A diagnózis felállításában a friss piros vérzés vagy az alvadékos vérlepény döntő kiindulást jelent. A friss piros vérzést okozhatja:

1. külső aranyeres csomó
  2. belső aranyeres csomó
  3. a végbélnyílás ill az anális csatorna nyálkahártyájának berepedése
  4. e terület nyálkahártyájából kinövő ún. polipus (mely jóindulatú elváltozás)
  5. a polipushoz hasonló, de már rosszindulatú daganat
  6. végbéltájékon előforduló sipolyozás (mely tüneteiben leginkább más megjelenésű és csak elvétve jelentkezik izolált pecsételő friss vérzés formájában)

Az itt felsorolt kórokokat proktológiai vizsgálattal egymástól el lehet és el kell különíteni.

proktológiai vizsgálat lépései:

1. pontos kórtörténeti felmérés
  2. a végbélnyílás és környékének megtekintése, vizsgálata
  3. a végbélnyílás, anális csatorna és a végbél ampullájának végigtapintása, az ún. rektális, manuális / digitális vizsgálata.
  4. az anusscopia, ami az emberi ujjnál minimálisan vastagabb finom eszköz, s ennek segítségével egy fényforrás által az anális csatorna és a végbél ampullájának alsó 5 cm-s szakasza áttekinthető
  5. szükség esetén magasabb szakasz is áttekinthető az ún. rectoskópiával, vagyis végbéltükrözéssel
  6. vastagbéltükrözésre olyan esetekben lehet szükség, amikor nem végbéltájéki vérzésforrást, ill. kórokot keresünk, de erre a vizsgálatra tisztán friss piros végbéltájéki vérzés esetén nincs szükség

Az itt felsorolt klinikai vizsgálatokkal egyértelműen meghatározható, hogy a vérzésforrás külső aranyeres csomóból vagy belső aranyeres csomóból, esetleg nyálkahártya repedésből alakult ki vagy pedig ezen a szakaszon keletkezett polipusból, ill. daganatos betegségből. A már említett végbéltájéki sipoly is egyértelműen elkülöníthető a klinikai vizsgálatokkal az egyéb kórképektől. A végbél magasabb, 15-20 cm-es szakaszának tükrözésére – az ún. rectoskópiára – akkor lehet szükség, ha ténylegesen alvadékos vérzés jelentkezett, vagy ha a klinikai kép nem egyértelmű. A végbél ampullájából eredő vérzés okai a következők lehetnek:

• Vérző belső aranyeres csomó
  • Az ampullában elhelyezkedő polipus
  • Rosszindulatú daganat
  • Végbéltájéki műtét utáni vérzés
  • Sérülés
  • Egyéb ritka betegségek

Amikor felállítottuk az egyértelmű diagnózist, akkor és csak akkor kezdődhet a célzott terápia. A különböző kórképek kezeléseinek lehetnek közös részei, de a siker érdekében mindegyik kórkép speciális kezelést igényel.

A friss piros pecsételő vérzéses tünetekkel járó kórképek általában nem súlyosak. Persze panaszaik lehetnek igen kellemetlenek. Ugyanakkor hiba forrása lehet, hogyha kellő klinikai kivizsgálás nélkül, pusztán résztünetek alapján állítunk fel diagnózist és folytatunk kezelést. Tehát friss piros végbéltájéki vérzés esetén is pontos és precíz klinikai lépésekből álló szakorvosi kivizsgálásra van szükség ahhoz, hogy megtaláljuk, mi okozza a tüneteket.